Zoeken
  • karlijnnooijen

Bewustzijnsontwikkeling gaat over opnieuw leren kijken. Niet over het hoe maar over het waartoe.

Wat we dan concreet bij bedrijven doen? Hoe dat meetbaar is en wat het resultaat is. Hieronder deed ik een poging om te beschrijven wat wij in onze programma's en samenwerkingen doen binnen bedrijven. En waar wij zo blij van worden.


Filosoof Aristoteles maakte een onderscheid in drie manieren van weten:

1) de theoretische modus - wat is waar, hoe zit het, hoe werkt het, welke analyse klopt?

2) de instrumentele modus - hoe iets vaardig te doen, trainingen, welk model gebruiken we?

3) praktische wijsheid - wat is hier goed om te doen, wat staat mij / ons nu te doen (of te laten)? wat zegt mijn hart?


Om die laatste vraag te kunnen beantwoorden is het nodig om je min of meer los te maken van die andere twee om vrij om je heen en naar binnen te kunnen kijken.

“Waar gaat het mij in wezen om? Wat kan ik hier beter laten? Waar gaat het ons in dit team / bedrijf om? .”

Aan deze vragen kom je als individu en team niet toe als je continu gedwongen wordt om met het “hoe” bezig te zijn. Ook de gebondenheid aan regels en structuren draagt niet bij. De meeste bedrijven stoppen veel tijd energie en geld in de eerste twee manieren van weten. Juist de combinatie van de drie maakt uniek!


Vrij om je heen en naar jezelf kijken vraagt om: in te kunnen leven, mee te voelen, kritisch te kunnen luisteren naar je intuïties, je emoties en gedachten waarnemen en leren deze niet altijd serieus te nemen, je eigen aannames en overtuigingen kennen en in je handelen hieraan voorbij kunnen gaan. Open durven staan voor het niet weten en sensitief zijn voor dat wat verlangd wordt, zonder te hunkeren naar realisatie daarvan. Los blijven van realisatie en volop verlangen. 


Bewustzijnsontwikkeling gaat over opnieuw leren kijken. Zien en weten. Reflecteren en vooral herinneren. Niet over het hoe maar over het waartoe. Dat leiders en medewerkers hun gevoeligheid mee mogen nemen naar de werkvloer, niet bang hoeven te zijn voor het niet weten, naast vakcompetenties en (technische) skills ook empathie, compassie, vertrouwen ontwikkelen. Ze gaan zien waar het ze uiteindelijk om gaat, dat ze zichzelf laten aanspreken op wat ze doen en laten. Doen wat ze zeggen en zeggen wat ze doen. En dat daardoor samenwerken weer echt samen, zingevend & plezierig is! De "joy" in het (samen) werken ontstaat precies hier.


“Dit leer je niet in een boek, cursus of (online) training. Dit kan ook niet altijd gevat worden in meetbare resultaten en KPI's.”

Dit leer je door goede leermeesters om je heen te verzamelen. Verhalen erover te horen, beelden te zien en te ervaren. Mensen die het al doen en je inspireren. Wiens ogen stralen. Alleen en nog liever in een groep. Opnieuw samen. Omdat je het anders zelf vast al wel geweten en gedaan had. En omdat in een groep de beste en meest dappere leermeesters samenkomen en het voordoen. Oefenen. Vallen. En opstaan. En vooral bijdragen om jou je eigen bewustzijn letterlijk te laten verruimen. Juist in tijden waarin de oude structuren en denkbeelden niet meer het antwoord lijken te zijn.


Veel inspiratie en praktische wijsheid gewenst! ;-)


Karlijn

96 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven

​© 2020 by Karlijn Nooijen.